Fokusområde
Samtalsmetodik
Samtalsmetodik
Samtalsmetodik handlar i grunden om att skapa förutsättningar för ett konstruktivt och meningsfullt samtal där båda parter känner sig lyssnade på, respekterade och trygga.
Det innebär att kunna ställa relevanta frågor, lyssna aktivt och bekräfta den andre personens upplevelser – samtidigt som man håller en tydlig struktur och ett professionellt förhållningssätt. Målet är att bidra till både förståelse och förändring, genom att hjälpa personen att sätta ord på sina tankar och känslor och eventuellt hitta lösningar eller nya perspektiv.
Fokusområdet Samtalsmetodik ska ge dig som personal utbildning och fördjupade kunskaper för att kunna stärka din samtalsförmåga och nå bättre resultat i både vardagliga och professionella dialoger.
Kurser:
Referensmaterial och fördjupningar:
Koppla till t ex forskning, regler
Koppla till egna rutiner, riktlinjer
Koppla till dokument för egna rutiner och riktlinjer.
Ta del av typfall från egna och andras verksamheter
Koppla till exempel och lösningar från den egna organisationen och andra verksamheter.

Fokusområde
Samtalsmetodik
Samtalsmetodik
Samtalsmetodik handlar i grunden om att skapa förutsättningar för ett konstruktivt och meningsfullt samtal där båda parter känner sig lyssnade på, respekterade och trygga.
Det innebär att kunna ställa relevanta frågor, lyssna aktivt och bekräfta den andre personens upplevelser – samtidigt som man håller en tydlig struktur och ett professionellt förhållningssätt. Målet är att bidra till både förståelse och förändring, genom att hjälpa personen att sätta ord på sina tankar och känslor och eventuellt hitta lösningar eller nya perspektiv.
Fokusområdet Samtalsmetodik ska ge dig som personal utbildning och fördjupade kunskaper för att kunna stärka din samtalsförmåga och nå bättre resultat i både vardagliga och professionella dialoger.
Kurser:
Referensmaterial och fördjupningar:
Koppla till t ex forskning, regler
Koppla till egna rutiner, riktlinjer
Koppla till dokument för egna rutiner och riktlinjer.
Ta del av typfall från egna och andras verksamheter
Koppla till exempel och lösningar från den egna organisationen och andra verksamheter.